TAFSIR DAN TA'WIL
- Definisi Tafsir
Tafsir dari
sudut bahasa ialah:
menjelaskan, menyingkap dan menampakkan atau menerangkan makna yang abstrak.
menjelaskan, menyingkap dan menampakkan atau menerangkan makna yang abstrak.
Sesungguhnya
Allah telah berfirman:
ولا يأتونك بمثل إلا جئناك بالحق وأحسن
تفسيرا
Maksudnya: “Tidaklah mereka datang kepadamu (membawa)
sesuatu yang ganjil, melainkan Kami datang kepadamu sesuatu yang benar dan
paling baik tafsir-nya”(al-Furqan [25]:33)
Tafsir dari
sudut istilah:
1) Menurut Abu Hayyan:
Takrif yang diberikan oleh Abu Hayyan tentang ilmu tafsir
dalam kitabnya ‘al-Bahru al-Mahith’ adalah:
“Ilmu Tafsir ialah ilmu yang membicarakan tentang bagaimana hendak menuturkan perkataan-perkataan al-Quran (dari segi tajwid) dan memberikan makna menurut keadaan perkataan dan hukuman-hukuman pada ketika ia satu perkataan (mufrad) dan pada ketika bersusun (murakab) dan makna-makna yang boleh diertikan pada ketika hakikat atau majaz. Juga membicarakan hal-hal yang berkaitan dengan nasikh dan mansukh dan sabab nuzul.”
“Ilmu Tafsir ialah ilmu yang membicarakan tentang bagaimana hendak menuturkan perkataan-perkataan al-Quran (dari segi tajwid) dan memberikan makna menurut keadaan perkataan dan hukuman-hukuman pada ketika ia satu perkataan (mufrad) dan pada ketika bersusun (murakab) dan makna-makna yang boleh diertikan pada ketika hakikat atau majaz. Juga membicarakan hal-hal yang berkaitan dengan nasikh dan mansukh dan sabab nuzul.”
2) Menurut Az-Zarkasyi:
“Tafsir bermaksud ilmu untuk memahami kitab Allah s.w.t.
yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. serta menjelaskan maknanya dan
mengeluarkan hukum-hakam dan pengajaran.”
- Definisi Takwil
Ta’wil dari
sudut bahasa: menerangkan dan menafsirkan.
Ta’wil
kalam dari sudut istilah mempunyai 2 maksud:
1) Takwil kalam
bermaksud sesuatu perkataan yang diucapkan sendiri, sama ada ucapan itu dalam
bentuk permintaan) الإنشاء) atau perkhabaran (الإخبار) .
-Antara
takwil kalam dalam bentuk permintaan adalah amr(perintah) dan nahi(larangan).
Ta’wil amr: Sekiranya perkataan itu dalam bentuk
permintaan seperti suruhan(الأمر) supaya membuat sesuatu, maka
perbuatan yang disuruh itulah yang dinamakan takwil bagi suruhan tersebut.
Misalnya:
hadith yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a:
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول في ركوعه وسجوده
سبحانك اللهم وبحمدك اللهم اغفرلي، يتأول القرآن) تعنى قوله تعالى: ((فسبح بحمدك
ربك واستغفره، إنه كان توابا))
Maksudnya: (Rasulullah membaca di
dalam rukuknya dan sujudnya سبحانك اللهم وبحمدك اللهم
اغفرلي
Baginda mentakwilkan A-Quran) Maksudnya daripada firman
Allah: Maka bertasbihlah dengan memuju Tuhanmu dan mohonlah ampun kepadaNya.
Sesungguhnya Dia Maha Penerima taubat.
Allah telah memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w untuk
bertasbih maka ia dinamakan sebagai amr(أمر) atau perintah manakala ucapan rasulullah s.a.w iaitu سبحانك merupakan ta’wil amr tersebut.
-Takwil ikhbar:
Sekiranya perkataan itu dalam bentuk perkhabaran mengenai sesuatu, maka perkara
yang dikhabarkan itulah yang dinamakan takwil bagi perkhabaran tersebut.
Misalnya di
dalam surah al-A’raf(52-53). Allah s.w.t telah menceritakan bahawa Dia
telah menjelaskan Kitab, dan mereka tidak menunggu-nunggu kecuali ta’wilnya
iaitu datangnya apa yang diberitakan al-Qur’an akan terjadi seperti hari kiamat
dan tanda-tandanya serta segala apa yang
ada di akhirat serta buku catatan amal (suhuf), neraca amal (mizan), syurga,
neraka dan sebagainya.
2) Takwil
kalam bererti menafsirkan dan menjelaskan makna
dan inilah yang dimaksudkan oleh at-Thabari dalam kitab tafsirnya
Pengertian Takwil menurut ulama
muta’akharin (متأخرين) menukar atau mengalih
makna sesuatu lafaz dari maknanya yang راجح (jelas) kepada makna yang مرجوح (tidak jelas)disebabkan terdapatnya dalil yang
menyokongnya. Definisi ini tidak bertepatan dengan apa yang dimaksudkan oleh golongan Salaf tentang lafaz “ta’wil” di dalam al-Qur’an.
- Makna, Tafsir dan Ta’wil.
Terdapat dalam kalangan ulama’ yang membezakan antara makna,
tafsir dan ta’wil meskipun ketiga-tiga perkataan tersebut berbeza tetapi
mempunyai maksud yang hampir sama. Menurut Zarkasyi, Ibnu Faris
telahmenjelaskan makna bagi ketiga-tiga ungkapan tersebut iaitu:
Makna: apa yang dimaksud(القصد)
dan dikehendaki/dituju(المراد)
Tafsir: menurut bahasa adalah menampakkan dan menyingkap.
Oleh itu, Tafsir bererti menyingkap apa yang dimaksudkan oleh lafaz dan
melepaskan apa yang menghalang daripada pemahaman.
Ta’wil: seakan-akan memalingkan ayat kepada makna-makna yang
dapat diterimanya dan kata ta’wil dibentuk dengan pola taf’il untuk menunjukkan
banyak.
- Perbezaan antara Tafsir dan Ta’wil
Berdasarkan
pada perbahasan di atas, terdapat beberapa perkara atau pendapat penting yang
boleh disimpulkan di dalam tajuk ini, antaranya:
1)Ta’wil
bererti menafsirkan perkataan dan menjelaskan maknanya. Oleh itu, Tafsir dan
Ta’wil adalah dua perkataan yang berdekatan atau sama maknanya.
2)Tafsir
merupakan syarah dan penjelasan bagi sesuatu perkataan dan penjelasan ini
berada dalam fikiran dengan cara memahaminya dan penjelasan pada lisan pula
melalui ungkapan yang menunjukkan kepadanya. Adapun Ta’wil adalah esensi(عين) sesuatu yang berada dalam realiti (bukan dalam
fikiran).
3) Tafsir adalah apa yang telah jelas di dalam Kitab Allah manakal Ta’wil
adalah apa yang distinbatkan (disimpulkan) oleh para ulama’. Oleh disebabkan
itulah, sebahagian ulama’ mengatakan
bahawa Tafsir adalah penjelasan yang berdasarkan riwayat dan Ta’wil pula
adalah penjelasan berdasarkan dirayah(الدراية).
4) Tafsir lebih banyak digunakan dalam (menerangkan) lafaz
dan mufradat (kosa kata) sedangka Ta’wil pada umumnya lebih banyak digunakan
dalam (menjelaskan) makna dan susunan kalimah.
sumber : مباحث في علوم القرآن، مناع القطان
sumber : مباحث في علوم القرآن، مناع القطان
No comments:
Post a Comment